Brnčalka 2007

22. July 2007 at 8:04

Chata pri zelenom plese, 14.07. – 21.07.2007

Tradične ako každý rok, nováčikovia po úspešnom absolvovaní teoretických a praktických skúšok majú príležitosť vyskúšať si lezenie vo Vysokých Tatrách. Tento rok sme presunuli  kurz na  Brnčalovu chatu, kde sme v Doline zeleného plesa a okolitých stenách strávili jeden neobvykle horúci, lezecký  týždeň. V sobotu popoludní Vlado Mihál na balvane slávnostne zahajuje letný horolezecký kurz HK Filozof.  Po úvodných slovách a oboznámení účastníkov s plánmi na najbližšie dni prichádzajú na rad naši mladí a na cvičnom šutri nám ukazujú svoje zručnosti, ťahanie, doberanie druholezca a následne zlaňovanie.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

V nedeľu sa prebúdzame do krásneho slnečného rána. Vedieme nováčikov pod Východnú žeruchovú vežu  (ďalej VŽV), kde sa  zameriavame najmä na zakladanie vklínencov a friendov kam sa len dá a robenie štandov na vlastných isteniach. Po krátkej prednáške pod skalou, sa mladí roztrúsili  po okolí a vo dvojiciach maturujú nad každou špárkou, každou puklinou, v snahe vytvoriť si svoj prvý vlastný štand.  Beháme s Peťom od štandu k štandu. Radíme, pomáhame, testujeme a kritizujeme. Po pár menej úspešných pokusoch nám však už predvádzajú vzorové štandy plné kreativity. Nechýba veľa a niektorí by si ich aj ozdobili machom, aby získali body za umelecké stvárnenie. Po takto strávenom dopoludní prichádza na rad práca s dvojičkami a prvé ťahanie po vlastných postupových isteniach. Pre tento účel sme vybrali dve ľahké troj-až-štvorkové cesty. Kurzisti tak majú možnosť si samostatne, avšak stále za našej prítomnosti  natiahnuť prvú dĺžku cesty, zaštandovať a následne žľabom zostúpiť. Vlado si zatiaľ dáva free solo, Jastrabia veža – JZ hrebeň, jastrabie sedlo a stíha aj VŽV, Cesta cez knihu ,V, (T.Marec, B.Čiernik) free solo. Druhý deň: straty 0%, úspešnosť: 99,9%, chyba spôsobená meraním 0,1%.

Deň tretí. Štvrť na osem ráno, raňajkujeme a teplomer na slnku pred chatou už ukazuje 30°C! Vyberáme sa na VŽV  J pilierom  ( III, jedno miesto V, 2h, M.Mereš, A.Puškáš, G.Takáč). Ja v trojici s Lacom a Esther, v pätách Peťovi Víťazovi s Robom a Marekom. Rasťove družstvo (Andrej, Peter, Jano) mieri na Kozí Štít – Južný pilier (V-III,  E. Fehér, I. Lehotský). Vlado zatiaľ lezie Karbunkulový hrebeň (II) Z. Klemensiewicz, R. Kordys, free solo. Úvodnú a posledné dve dĺžky v našej trojke ťahám ja, v ďalších sa už veselo striedajú Esther s Lacom. Podobne to fungovalo aj v Peťovej skupinke. Mladí nadšenci si vychutnávajú každý krok, každé založenie, či výhľad. Esther výborne zvláda štvrtú dĺžku a vzápätí Lacovi vyčarí veľký úsmev na tvári borhákový štand v piatej. Kežmarský, Lomnický, Pyšný a Malý Pyšný štít, ešte aj tá malá Loktibrada…všetko sa pred nami nádherne rozprestiera. Opakujeme miestopis, slnko páli a deň ubieha neuveriteľnou rýchlosťou. Najmä kvôli večnému preväzovaniu na štandoch sa nám čas  výstupu brutálne preťahuje a dole prichádzame už za tmy. Prekoná niekto náš rekord? 2 hodiny sme si hravo natiahli na 10 hod. ! ;-) , čo svedčí o láske k prírode a o zmysle pre krásu, ktorú sme tak intenzívne obdivovali… Vlado nám zachránil večeru (za čo mu večná sláva) a tak napokon dopĺňame tekutiny a uspokojujeme aj naše prázdne žalúdky.

Utorok sa grilujem s Esther a Lacom na Kozej Kôpke, pravý pilier (III-II, A. Puškáš), Rasťo vytiahol svoje družstvo na Malý Kežmarský štít – Wéberovka – prvé 3.dĺžky (IV), zatiaľ čo Vladovi nadšenci, Robo a Marek, statočne bojujú na Čiernom štíte – Narovnanie Puškášovho piliera (V, J. Michalko, V. Tatarka, 1982).   Streda všeobecný rest day. Opäť teplo. Hic. Výpek. Grill. Sauna… Esther, tá si ani cez rest-day nedá pokoj. Vyráža s našimi kamarátmi zo Zlína, Peťou, Jirkom, Radkom a Martinom pod vedením  Dušana Perečka, z veľkej zmrzlej doliny cez medené lávky na Lomnický štít. Ako Jirka říka: přímo do nejvýše položené krčmy v karpatskem oblouku”.  Zatiaľ čo ja relaxujem pri dobrom obede s Miškou a Paťom Barjakom v Lomnici, Peťo Víťaz si pochutnáva na chladenej desiatke pred chatou a ostatní tiež menej či viac aktívne oddychujú. Večer, zábava v bare sa preťahuje do neskorej noci.

Štvrtok, deň šiesty, bože, opäť plech. Možno z toho tepla, možno trochu z vody, pár ľudí pociťuje žalúdočné potiaže. Po uši chránení vysokým UV faktorom, stúpame po reťaziach k veľkej zmrzlej doline a traverzujeme  k malej zmrzlej, kde sa na snehu chladí párik kamzíkov. Dostávame sa k nástupu cesty Illner Rulke, na Jastrabej veži. Je to veľmi pekná III.-ková,  trojdĺžková cesta s borhákovými štandami, vhodná pre začiatočníkov.  Bacha však na lokre! (až na jeden, ktorý tam už nie je) V prvej dĺžke sa nečakane s Esther na druhom konci, otrhne asi polmetrový blok a už sa dolinou ozýva „Pozor šutéér !“ Našťastie okrem zľaknutia a oškretých stehien to nik ani nič iné neodnieslo. Napätie očividne  rastie a nevyspatý Laco následne radšej volí štýl prelezu TR.. Doliezame ďalšie dĺžky a so zhoršujúcim sa počasím upúšťame od pôvodného plánu pokračovať ešte z Jastrabieho sedla na vrchol Jastrabej veže a  zostupujeme do červenej doliny. Večer trávi HK Filozof spolu s HK Univerzita Zlín pred chatou a venujeme pozornosť (okrem všade prítomným otravným muškám) aj našim moravským sestrám Pete a Janke, ktoré výborne precvičili naše pamäťové bunky prednáškou zdravovedy.   Zatiaľ, čo sme s Esther a Lacom piatok vegetovali na Jastrabej veži, hypnotizovali signál a kochali sa výhľadmi, Jano, Peter a Andrej vytiahli Peťa Víťaza na Žeruchy do Knihy. Nebudem už opakovať, že bol opäť plech.. Uff! Super vydarený horúci týždeň, či letný horolezecký kurz HK Filozof Bratislava vo Vysokých tatrách, sa ukončil tradične v bare Brnčalovej chaty a polnočným kúpaním v zelenom plese.

A na záver ešte pár slov od našej nemeckej ex-nováčičky EstherNieft : Bolo to – ako najlepsie povedane – zaujimava skuzenost?!!!! Okrem par okamzikov, v ktorych som dost dobre zomrela na svoj panik pri pohlade smerom gravitacie alebo na anti-doveru co sa tyka moje schopnosti, som si tento tyzden neuveritelne uzivala!! Myslim, ze bude jeden z tych mojich najviac dojimavych zazitkov vo vasej krajine!!!

Účastníci kurzu: Peter Dzurinda, Ján Škota, Esther Nieft, Laco Káder, Andrej Kravec, Marek Kučera, Robo Glinda, Martina Štefaniková Inštruktori: Vlado Mihál, Jarka Petrlíková, Peter Víťaz, Rasťo Cesnek Lekárske zabezpečenie: p.Mrlík, sl. Mrlíková.

Zosmolila: Jarka Petrlíková, pre 3.č. HKF Newsletter, 2007  http://www.linek.sk/filozof/hkf32007/32007.pdf