Vianoce na Sardínii a Nový rok v Ríme

Cala Gonone, alebo ako sme strávili  vianoce na Sardínii a Nový rok v Ríme

pia. 21.12.07

Sky Europe BA-Rim, večera v japonskej pizzérii , trajekt do Olbie

– trajekt, hm, no celkom zaujímavé to bolo. Veľká loď s barom, reštauráciou, detským kútikom, TV roomom a inými roomami, kde sa dalo sadnúť na fotelku, čítať a relaxovať. Niekoľko poschodí zaberali garáže plné áut a ďalšie poschodia tvorili kajuty pre pohodlných (my sme to neboli, nezaplatili sme si) a pár miestností s celkom pohodlnými kreslami, kde sa dalo prespať noc. Poniektorí spali aj na zemi, tí šikovnejší na nafukovačke (ja) a tí kreatívnejší v detskom kútiku na žinenkách (vyskúšame na ceste späť). Na lodi panovala celkom dobrá atmosféra, hrala hudba a tá obrovská vec akoby sa ani vôbec neknísala.

sob. 22.12.07

Pred šiestou ráno, budíček. Rozhlas hlási Bon Journo….Vonku prší. Autobusom prichádzame do Dorgali. Keď zbadáme zasnežený kopec, sme celkom prekvapení, ale vravíme si, jéj to je haluz. No keď prestupujeme na ďalší bus do CALA GONONE a vidíme niekoľko nie malých kopiek, pozostatkov snehu, to už nám tak do smiechu nieje. (Nasnežilo tam podľa neskorších info okolo 30 cm ťažkého snehu nejaký ten týždeň do zadu)

Vystupujeme. Prestalo pršať. Na šťastie Cala Gonone je v nižších nadmorských výškach, tu nesnežilo, ale zas podľa hladiny vody asi dosť za posl. dni pršalo. Keď už sme prechádzok s báglami na chrbtoch, hore a dole ulicou mali akurát tak dosť, našli sme správny dom – naše bývanie na najbližších 8 dní. Prešli sme sa neskôr už na ľahko mestečkom. Na jednej strane sme mali pocit, akoby sme ani nikdy z tohto ostrova neodišli, vôňa mora, krásna zeleň a na druhej strane v porovnaní s októbrom to tu zíva strašnou prázdnotou, tichom a ešte aj to zlé počasie tomu nepridáva na kráse. Spravili sme si menší nákup aspoň v jednom obchode, čo sme našli otvorený, posedeli pri vínku s domácimi, uvarili večeru, zapli prvý raz CD s taliančinou a deň bol za nami. Vonku zas prší.

ned. 23.12.07

V noci Miško počuje rachot, ja nie, spím :). To tak silno pršalo..

Ráno zamračené, občas dážď, občas lejak, tak spíme ďalej. Pred jedenástou utekáme ešte na nákupy. Zajtra sú vianoceeee, rybku treba kúpiť. Na naše prekvapenie, našli sme viacero obchodov otvorených a tak sme nakúpili na najbližšie dni a minuli kopec euro-korún. Najedli sme sa, vyfasovali od domácich flašu vína, naučili sa pár nových talianskych slovíčok. Však čo budeme, vonku divočina, hromy, blesky, neskutočné, tak sme si podvečer ľahli a spaaaali dlhoooo.

24.12.07 –  VIANOCE

Zobúdzame sa konečne do pekného rána. Že by boli naše sardínske vianoce predsalen slnečné? A predsa, ano. Po rannej taliančine, balíme a hurá na skalu.

IMG_5756 - Copy

Pomysleli sme si, že keď toľko pršalo, steny sú mokré, ale v jaskyni Biddiriscottai sa určite dá poliezť.. mýlili sme sa. Na pol ceste sme stretli pár vracajúcich sa lezcov. Vravia, že stenami tečú vodopády, všetko je mokré. Nedá nám to a ideme sa presvedčiť na vlastné oči. Kráčame spolu so psíkom, ktorý sa k nám na konci mestečka pripojil a celú cestu robil sprievodcu až na miesto, kde nám cestu skrížil silný prúd vody a tam sme ho previedli zas cestou my. Slnko celkom hreje, môže byť tak  20°C, no zo skaly tečie voda.  Tu z lezenia nič nebude .Vyzliekame sa do tričiek, kraťasov, chvíľu počúvame divoké more, fotíme zvláštne útvary v piesku vytvorené stekajúcou vodou, slníme sa a s načerpanou energiou sa vydávame na ďalšie pešie kilometre do Cala Fuili. Havkáča nechávame v Cala Gonone.

IMG_5783 - CopyČas uteká, cesta akosi nemá konca a tak stíhame do zotmenia bohužiaľ len 2 cesty v sektore Spaggia Ovest. Už za tmy prichádzame „domov“ a púšťame sa do varenia. V hrnci sa varí šošovicová polievka, na panvici pripekajú zemiaky a v trúbe pečú dve rybičky neznámeho druhu.

Na stole voňavé, ihličnaté halúzky, flaša červeného, vianočné koláče ešte doma napečené,  hudba a vianočná atmosféra dorazila aj k nám.

Utorok je príjemne teplo. Šliapeme do novej oblasti, napravo od La Poltrona, Budinetto a lezieme pekné 20-35m cesty (5B-6A).

V stredu nás víta v La Poltrona, modrá obloha, slnečno. Prvé dĺžky z Deutsch Wall, 5c, 5b boli veľmi pekné. Prvá veľmi dlhá, druhá tiež pekná. Hore sa kocháme výhľadom, opierajúc sa o teplú skalu a  na 3 krát zlaňujeme. Môj chabý pokus o Sinofila 6a+, nevyšiel. Z tretieho expresu, kde som skoro umrela od strachu, som zdúchla do vedľajšej 6a. Michal dal potom L°remita, 30 m. 6a,  ja som si vyliezla ešte Banzai 25m. 6a+ ( tiež som tu asi 3x skoro umrela, heh, ale vyliezla, čisto) . Však treba skúšať.

IMG_5817 - Copy IMG_5814 - Copy

št. 27.12.07

IMG_5803 - CopyZobudili sme sa do zamračeného rána. Miško skočil kúpiť čerstvé žemle a pár drobností, dali sme si kakao a po raňajkách šli skúsiť niečo poliezť. Privítala nás trochu mokrejšia La Poltrona, než včera a po dlhšom hladaní medzi mokrými pásmi, 110 m cesty 6a, 5b a po prvých kvapkách dažďa sme sa rozhodli pre kratšiu cestu, Carota Impossibile 5c+. Už brucho v nástupe svedčilo o tom, že cesta nebude prechádzka ružovou záhradou. Veľmi vyrovnané platňové lezenie bez madiel,veľkých puklín, po dierkach, bez príležitosti oddychu.  Na rozdiel od iných ciest, tu som mala pocit, že najťažšie miesto bolo vždy tesne pod borhákom. Inak pekná, na rozlez pre nás trochu ťažšia cesta. Keď Miško liezol, opäť sa rozpršalo. Ako vraví, „zaujímavá, ťažká…vybál som sa.“

Keď doliezol, stena bola už úplne mokrá a tak sme to zbalili. Poobedie sme prespali v apartmáne.

Pia. 28.12.07

Po rannom daždi sme sa odvážili aspoň na turistiku. Vybrali sme sa do kaňonu Fuili. Tentokrát sme zobrali aj lano, sedáky a odhodlanie, dostať na samý koniec kaňonu. Keď sme dorazili pod spadnutý balvan, pri ktorom sme sa naposledy otočili, nedali sme sa odradiť silnejúcim poprchaním a pomocou pár starých, padnutých (aj trochu plesnivých, eee) stromov sme vyliezli na cestičku o poschodie vyššie. Prešli sme len niekoľko desiatok metrov a kotol sa uzatváral medveďou norou (maco nebol doma, asi). Trochu sklamaní, sme sa tak  museli vrátiť späť cestou, ktorou sme prišli. Niekoľko metrové, krkolomné zliezanie veľkým vklíneným šutrom za dažda, sme si uľahčili, či spríjemnili zlanením z borháhového zlaňáku, ktorý sme tam na jeseň objavili. Asi za dve hoďky sme už za tmy dorazili domov. Celý večer vytrvalo pršalo.

Sob. 29.12.07

IMG_5853Po váhaní, či bude pršať alebo nie, sme sa nakoniec vybrali do oblasti Arcadio.

Po rozleze v Coccodrillo drin drin 20m. 5c, sme si obaja natiahli Capitan mutanda  20m. 6a, a potom sa vytrápili vo vedľajšej 20m. 6b+, TR.

Na záver Jarka natiahla Beato Bottarga, 6a+. Môj hodinový pokus skončil neúspechom po niekoľkých pádoch v predposlednom istení. V ceste zostala expreska a v štande zavesený matroš. Smutnú Jarku zachránil ochotník z Holandska, ktorého napodiv naša prosba, aby nám pozbieral materiál, nadchla. Cestu vybehol a tešil sa z nej.

Nedeľa bola taká nepodarená. Celkom dobre počasie, ale neliezlo sa nám vôbec dobre. V 5c oblasť Fuili tesne pri mori som skoro spadla..Miško tiež, potom v 6a sa nám tiež nedarilo, tak sme to zabalili a šli si radšej uvariť špagety, keď už sme si chuť pokazili chlebíkmi s pokazeným maslom….

Domáci nás po obede naložil do auta a odviezol do Dorgali na autobus. Si prestavte, že má 160 ovcí a vinič v Dorgali! Pospali sme si v autobuse a neskôr aj  na trajekte.

IMG_5872 IMG_5888

Rím. 31.12.2007-  1.1.2008 doobeda prezeranie pamiatok, večer v BA.

Po hodinovom blúdeni a hladaní v mape ulicu, ktorá tam vlastne ani nebola, sme konečne dorazili na byt, čo si hovoril Bed and Breakfast..Nebol to klasický B+B, ale skôr nejaký mlaďas mal nový byt a prenajímal dve izby. No sťažovať si nemôžeme. Mali sme priestrannú izbu + kúpelňu. IMG_59522Zložili sme sa a vyrazili do mesta pozrieť preslávené koloseum a iné pamiatky. Podvečer sme sa vrátili, a neskôr vyrazili do nočných ulíc centra Ríma. Ako nás preplnené metro vyplulo na vzduch, prenasledovali sme grupu ľudí do centra diania. Ohňostroje boli na viacerých miestach, všade niečo strielalo, divočina, voňali pečené super XXL gaštany  ktorým sme neodolali. O pol noci nás pánko z jednej skupinky oslavujúcich ponúkol šampanským a koláčmi. Veľmi milé. Potúlali sme sa ešte ulicami a pred treťou sme boli späť na byte.

Pár info na záver:

LEZENIE:  Vápenec, čadič, žula. Zoznam oblastí s veľkým množstvom ciest a rozsahom obtiažností nájdete tu: http://www.climb-europe.com/sardinia/sard-areas.htm Tiež je možné si tu zakúpiť online sprievodcu. Prajeme super polezeníčko.

DOPRAVA: Možností ako sa dopraviť na Sardíniu je viac. Môžete napr. letieť z Viedne do Olbie s prestupom v Norimbergu (Air Berlin), alebo letieť do Ríma a odtiaľ trajektom do Olbie. V prípade, že by ste sa vybrali do oblasti Cala Gonone a ako dopravný prostriedok si vyberiete „Ferry“, stíhate autobus z Olbia do Dorgali (regional public bus lines smer Lanusei). Ten chodí iba raz za deňo 8.00 ráno. Bus dorazí do Dorgali o 10.20 hod. Medzi Dorgali a Cala Gonone chodí lokálny bus asi každé tri hodiny a cesta trvá 20-25 min. Pokiaľ plánujete dlhší výlet, navštíviť viac lezeckých oblastí a pochodiť, teda  poliezť ostrov, výhodné môže byť ja požičať si v Olbia auto, tak ako sme aj my urobili na jeseň.   Šťastnú cestu! J